Just nu strejkar 400 av Vårdförbundets medlemmar i Region Västerbotten. Dessutom pågår en övertids- och mertidsblockad som gör att väntetiderna i vårdkedjan ökar.
Under fredagen nobbade dessutom vårdfacket det medlarbud som presenterades under torsdagen.
– Man hade en förhoppning att de skulle komma överens, men så blir det inte, säger Linda Fromheden, avdelningschef på Ålidhems hälsocentral i Umeå.
Söker hjälp i onödan
Enligt regionen har hälsocentralerna klarat av att hantera de mest akuta ärendena, men tillgängligheten via telefon och e-tjänster är kraftigt nedsatt. Personer har sökt sig till hälsocentralerna utan bokade tider.
– Patienter kommer direkt till receptionen på hälsocentralen och vi ser dessutom en ökning av besökare på akutmottagningarna som vill ha hjälp med ärenden som inte är akuta, säger Camilla Andersson, områdeschef i Skellefteå.
Haft veckor att förbereda
Jenny Olsson på Vårdförbundet i Västerbotten har förståelse för att personer har svårt att förstå hur de ska söka vård.
– Regionen har haft två veckor på sig att förbereda medborgarna. De som inte nåtts av information söker egna vägar. Det blir tufft för våra medlemmar som bemannar undantagen, säger hon.
Lång väntetid på 1177
Sedan i tisdags har väntetiderna på telefonlinjen 1177 dubblerats, eftersom flera sjuksköterskor är i strejk.
– Det är ett väldigt högt tryck. Vi kan bara ta ett samtal i taget och behöver hantera det med samma kvalitet som vanligt, säger Karina Salomonsson, verksamhetschef för 1177.
Ökad arbetsbelastning
Hittills har två förhandlingar genomförts mellan Region Västerbotten och Vårdförbundet.
– Nu påverkas invånare på så många sätt och personalen som inte är i strejk har en ökad arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabeth Karlsson.