Linda Fromheden, avdelningschef Ålidhems hälsocentral, sommar, juni, strejkvakter vårdförbundet vårdstrejk

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vårdstrejken fortsätter eftersom Vårdförbundet säger nej till medlarnas bud – avdelningschefen Linda tror att patienterna nu letar efter privata alternativ. Foto: Stefan Brännström/SVT

Larmet från hälsocentralerna i Västerbotten: Personer köar i receptionen

Uppdaterad
Publicerad

Personer köar i receptionerna för att få vård på hälsocentraler i Västerbotten och trycket ökar på akutmottagningarna. Region Västerbotten vittnar om att patienter inte längre vet hur de ska söka vård under den pågående strejken.

– Vi befarar ett ökat tryck inför helgen, säger Camilla Andersson, områdeschef i Skellefteå.

Just nu strejkar 400 av Vårdförbundets medlemmar i Region Västerbotten. Dessutom pågår en övertids- och mertidsblockad som gör att väntetiderna i vårdkedjan ökar.

Under fredagen nobbade dessutom vårdfacket det medlarbud som presenterades under torsdagen.

Vårdkrisen i Västerbotten

– Man hade en förhoppning att de skulle komma överens, men så blir det inte, säger Linda Fromheden, avdelningschef på Ålidhems hälsocentral i Umeå.

Söker hjälp i onödan

Enligt regionen har hälsocentralerna klarat av att hantera de mest akuta ärendena, men tillgängligheten via telefon och e-tjänster är kraftigt nedsatt. Personer har sökt sig till hälsocentralerna utan bokade tider.

– Patienter kommer direkt till receptionen på hälsocentralen och vi ser dessutom en ökning av besökare på akutmottagningarna som vill ha hjälp med ärenden som inte är akuta, säger Camilla Andersson, områdeschef i Skellefteå.

Haft veckor att förbereda

Jenny Olsson på Vårdförbundet i Västerbotten har förståelse för att personer har svårt att förstå hur de ska söka vård.

– Regionen har haft två veckor på sig att förbereda medborgarna. De som inte nåtts av information söker egna vägar. Det blir tufft för våra medlemmar som bemannar undantagen, säger hon.

Lång väntetid på 1177

Sedan i tisdags har väntetiderna på telefonlinjen 1177 dubblerats, eftersom flera sjuksköterskor är i strejk.

– Det är ett väldigt högt tryck. Vi kan bara ta ett samtal i taget och behöver hantera det med samma kvalitet som vanligt, säger Karina Salomonsson, verksamhetschef för 1177.

Ökad arbetsbelastning

Hittills har två förhandlingar genomförts mellan Region Västerbotten och Vårdförbundet.

– Nu påverkas invånare på så många sätt och personalen som inte är i strejk har en ökad arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabeth Karlsson.

Inga-Lill Nilsson i Umeå utanför ögonmottagningen vid Norrlands universitetssjukhus. Till höger Heidi Schmidt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Inga-Lill (till vänster) besökte sjukvården under strejkens första dag – i klippet berättar några Umeåbor vad de tycker om konflikten. Foto: Tommy Forsgren/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vårdkrisen i Västerbotten

Mer i ämnet