Kjell Lundgren har tränat hela sitt liv och skördat framgångar i halvmaraton i yngre dagar. Han har sedan dess hållit fast vid löpningen men efter sina tre halkolyckor har han fått lägga ner. Han har opererat båda axlarna och har en spik i höften.
Kjell anser att kommunen inte tagit sitt ansvar när det gäller halkbekämpningen. Den senaste olycka som Kjell var med om skedde den 16 oktober 2019 och då rapporterades ett 40-tal patienter in på akutmottagningen på samma dag.
Kommunen: Vi kunde inte förutse halkan
En anledning till att kommunen inte halkbekämpar allt för tidigt är för att man helst behöver sopa undan alla löv från vägarna innan man lägger på halkbekämpningsmaterialet. Om tidig halka uppstår agerar man ändå men just den här dagen i oktober gick halkan inte att förutse, enligt kommunen.
Per Hilmersson, gatudriftschef på Umeå kommun, berättar att trafikavdelningen använder sig av en inköpt tjänst från SMHI som är mer detaljerad än den information allmänheten får. Dessutom har personal fått genomgå utbildning i meteorologi. Trots det går inte all halka att förutse, menar Hilmersson.
Kommunen kontrollerade halkrisken en och halv timme innan olyckan
Kjell Lundgren har försökt att få ersättning av kommunen för sina skador men nekats då halkan inte gick att förutse och att platsen kontrollerades vid 5-tiden på morgonen, då ansåg man att platsen inte behövde halkbekämpas.
– Det är konstigt att det kan hända så mycket tills jag halkade vid ungefär halv 7 på morgonen, säger Kjell Lundgren.
Här redogör SVT:s meteorolog hur blixthalka uppstår, och hur snabbt det kan gå.
I klippet ovan berättar Kjell om vad halkolyckorna haft för konsekvenser för hans liv och gatudriftchefen Per Hilmersson beskriver dagen för olyckan.