Kostnaden för snö och halkbekämpning varierar då det styrs av hur vädret blir under vintern. Budgeten brukar i snitt ligga på cirka 19 miljoner kronor, där 4-5 miljoner handlar om halkbekämpning och resten om snöröjning. Nu utökas budgeten med 2-3 miljoner för gång- och cykeltrafik och Per Hilmersson berättar att det är möjligt att få mer pengar om behovet finns.
– Det är ganska många extrainsatser man kan göra med de pengarna. Så vi kommer förhoppningsvis att ha än bättre cykelvägar den här vintern.
Besvärligt förra vintern
Den 16 oktober förra året fick akuten i Umeå in ett 40-tal patienter på akutmottagningen samma dag på grund av halkan och extrapersonal fick kallas in. Även runt jul hade sjukvården mycket att göra relaterat till halkan då runt 400 personer fick besöka akuten under två veckors tid.
– Den 16 oktober var vi oförberedda på halkan och det gick heller inte att se att det var halt. Runt jul och nyår var det jätteeländigt väder. Det var regn som föll på kall yta, så när vi sandade tog det bara nån timme så var det halt igen, säger Per Hilmersson.
Hade ni kunnat göra något annorlunda förra vintern?
-Nej. Vi sandar på lite innan halkan ska uppstå. Men när det blir blixthalka då är det jättesvårt att förebygga det hela. Vi gjorde så gott vi kunde och jag tycker att vi gjorde ett bra jobb.
I klippet ovan hör du Per Hilmersson berätta om hur man prioriterar gång- och cykeltrafiken och hur man ska tänka när man ska ge sig ut på en lång cykelfärd i vinter.