Byggstart planerades till våren 2016 och då med en budget på 46 miljoner kronor. Hösten 2017 var bygget i gång men på vägen har man bland annat stött på berggrund som inte håller och fel i konstruktioner av pyloner som ska hålla upp vajrarna.
Nu hoppas man kunna öppna hängbron för gång- och cykeltrafikanter vid årsskiftet, men det återstår en del detaljer.
– Vi jobbar hårt för det, men det finns en del osäkerheter. Vi är beroende av vädret och det finns delar som inte är bekräftade, säger Karin Isaksson och fortsätter:
– Det kan vara så att vi öppnar den fast den inte är helt färdig, men självklart kommer vi se till att den är säker att röra sig på.
”Den kostar det den kostar”
I takt med problemen har budgeten ökat. I maj i år var 75 miljoner kronor avsatt i budgeten, men nu är den alltså uppe i 112 miljoner – och det tar inte slut där.
– Kostnaden kommer att bli väldigt mycket högre, men vi vet inte slutkostnaden, säger Karin Isaksson.
Umeå kommun har i dagsläget en ansträngd ekonomi, men enligt Lena Karlsson Engman (S), tekniska nämndens ordförande, är det här en investering och viktig länk som kommer gynna hållbara färdsätt.
Hon menar att det är för sent att avbryta projektet, då detta är ett beslut från förra mandatperioden.
– Den kostar det den kostar. Vi kan inte avbryta investeringar som pågår med hänsyn till att andra verksamheter har det kämpigt.