Lars Bergdahl, projektchef för Norrbotniabanan, pekar på en karta som visar hur Norrbotniabanan kommer gå.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det blir tufft” – hör Lars Bergdahl, projektchef för Norrbotniabanan hos Trafikverket, om överklaganden som kommit in och förseningar. Foto: SVT, Anders Öhlund

Norrbotniabanan når Skellefteå tidigast 2032 – överklaganden kan bli problem

Publicerad

Norrbotniabanan når Skellefteå tidigast 2032 – det är två år efter utsatt tid. Sex överklaganden ligger nu hos regeringen. Det handlar om samebyar och privatpersoner som överklagat bland annat spårdragningen.

– Vi hoppas att regeringen avslår alla överklaganden. Måste vi ändra på spårdragningen då blir det det flera års försening, säger Lars Bergdahl projektchef för Norrbotniabanan hos Trafikverket.

I över 20 år har Norrbotniabanan varit en politisk långbänk. Den 27 mil långa kustnära järnvägen mellan Umeå och Luleå blir nu två år försenad. Prislappen för hela Norrbotniabanan på 40 miljarder upp till Luleå kan också bli svår att hålla på grund av inflationen.

Norrbotniabanan

– Vi räknar med att få en priskompensationen från regeringen. 40 miljarder kronor är i 2021 års priser. Men nu går alla priser rakt uppåt. Det kan också bli svårt att få tag på folk för bygget, säger Lars Bergdahl.

Hör om överklaganden som kommit in och förseningar i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet