Arkivbild. Foto: SVT

Klart att Norrbotniabanan och förbifart Skellefteå skyndas på

Uppdaterad
Publicerad

Nu har regeringen beslutat om den nationella transportinfrastrukturplanen. Där står klart att de skjuter till ytterligare pengar, jämfört med Trafikverkets planförslag, för att skynda på bland annat Norrbotniabanan och förbifart Skellefteå.

Under måndagen presenterade den nya nationella planen för transportinfrastrukturen i Sverige. Totalt fördelas 881 miljarder kronor och planen sträcker sig fram till 2033.

Jämfört med Trafikverkets förslag som presenterades i vintras så skjuter regeringen till ytterligare pengar för bland annat utbyggnad av Norrbotniabanan, delen Dåva–Skellefteå, och åtgärder på Luleå C.

Norrbotniabanan

Fullfinansierad

En särskild satsning görs även på E4, förbifart Skellefteå. Regionrådet Rickard Carstedt (S) menar att det är viktigt att omledningen av E4 och Norrbotniabanan följs åt.

– Norrbotninabanan går från sju till 15 miljarder, den är nu fullfinansierad mellan Umeå och Skellefteå. Viktigt att vi får finansiering för att genomföra båda projekten samtidigt, säger han.

Vill avvakta

Från trafikverkets sida vill man idag avvakta med att kommentera regeringens ändringar jämfört med planförslaget som myndigheten lade fram i slutet av november.

– Det är positivt att regeringen uttrycker att man satsar på de norra delarna. Måste ta emot planen innan vi kan uttala oss ordentligt, säger Helena Eriksson, regional direktör vid Trafikverket.

I planen ingår också förstärkning av Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen och mellan Svappavaara och Kiruna för att möjliggöra tyngre tåg. En satsning görs också på stambanan genom övre Norrland, skriver Infrastrukturdepartementet i ett pressutskick.

Investeringar i norra Sverige 2022-2033

JärnvägMalmbananMalmbanan, bangårdsförlängningar m.m.VägE4E4 Salmis–HaparandaJärnvägNorrbotniabananNorrbotniabanan Umeå–Dåva ny järnvägVägE4E4 Sikeå–Gumboda mötessepareringVägE4/E12E4/E12 UmeåSjöfart763Luleå hamn kapacitetsåtgärd farledVägE10E10, Avvakko–LappeasuandoVägE10E10, Morjärv–SvartbynJärnvägMalmbananMalmbanan Nattavaara bangårdsförlängningJärnvägMalmbananMalmbanan Sikträsk bangårdsförlängningJärnvägNorrbotniabananNorrbotniabanan (Umeå) Dåva–Skellefteå ny järnvägVägE4E4 Gumboda–Grimsmark mötessepareringVägE10E10 Kauppinen–Kiruna mötessepareringJärnvägStambanan genom övre NorrlandLuleå C flytt av personvagnsuppställning (etapp 1)JärnvägStambanan genom övre NorrlandLuleå C ombyggnad av personbangård (etapp 2)JärnvägMalmbananMalmbanan Kiruna–Riksgränsen Stax 32.5 tonJärnvägMalmbananMalmbanan Svappavaara–Kiruna Stax 32,5 tonJärnvägMalmbananMalmbanan, Murjek, förlängning mötesstationJärnvägMalmbananMalmbanan, Harrträsk, förlängning mötesstationJärnvägMalmbananMalmbanan, Näsberg, förlängning mötesstationJärnvägMalmbananMalmbanan, Nuortikon, förlängning mötesstationJärnvägMalmbananMalmbanan, Boden–Gällivare, stängsel och viltpassagerJärnvägNorrbotniabananNorrbotniabanan Skellefteå–Luleå ny järnvägJärnvägStambanan genom övre NorrlandSgöN Sävastklinten–Norra Sunderbyn ny mötesstation och partiellt dubbelspårJärnvägMalmbananKiruna ny järnvägsstation, alternativ Väst till nya centrumVägE4E4 Broänge–Daglösten mötessepareringVägE4E4 Daglösten–Ljusvattnet mötessepareringVägE4E4 förbifart Skellefteå   Sjöfart Nya isbrytare

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet