I avtalen ingår ett strategiskt samarbete om potentiell utveckling av battericellsteknik och -produktion i industriell skala.
Tomten som bolaget ingått avtal om är 90 hektar stor och ligger på det så kallade batterifabriksområdet. Avtalet gäller till den 22 juli nästa år, under förutsättning att vissa villkor möts som är kopplade till projektets framsteg. Avtalet förutsätter också ett samarbete inom gemensam utveckling för att påskynda leveranserna av koldioxidsnåla och kostnadseffektiva batterier i Finland.
– Vasa erbjuder en ideal plats för en Gigafabrik inom EU med tillgång till lokala kortresta råvaror och rikligt med förnyelsebar energi och vatten för nedkylning samt ett unikt kluster av världsledande leverantörer för hela batterivärdekedjan, säger bolagets vd Tom Einar Jensen i ett pressmeddelande.
Ministern positiv
Näringsminister Mika Lintilä (C) är glad över att arbetet med att upprätta en battericellanläggning i Vasa går framåt.
– Vi är fast beslutna att bygga ett starkt batteriekosystem i Finland i enlighet med vår nationella batteristrategi. Planerna som publicerades i dag passar mycket bra med det vi strävar efter att uppnå, säger Lintilä i ett pressmeddelande.
Enligt bolaget är planerna att bli Europas största battericellsleverantör. Fem av bolagets anläggningar ska finnas i Mo i Rana i Norge.
Gränsar till Korsholm
Batterifabriksområdet ligger strax öster om Vasa flygplats. Officiellt heter det Långskogens industriområde på Vasas sida och på andra sidan gränsen i Korsholm heter det Granholmens industriområde.
De etableringar som man hittills skrivit intentionsavtal om ligger på Vasas sida av kommungränsen på batterifabriksområdet.
2018 godkändes detaljplanen för batterifabriksområdet. Hösten 2020 uppdaterades planen i rask takt sedan förhandlingar med en intresserad part krävt saker som inte fanns i planen.