I takt med att banker stängt kontor och dragit ner på närvaron runt om i landet har allt fler fått allt längre när de ska hämta ut eller sätta in kontanter. Från och med 1 januari i år, 2021, har därför sex storbanker en laglig skyldighet att tillhandahålla kontanttjänster. Men det finns ett geografiskt formulerat undantag i lagen.
Undantaget innebär att högst 0,3 procent av befolkningen i Sverige ska ha längre än 25 kilometer till en plats där de kan ta ut pengar, och högst 1,22 procent av befolkningen ska ha längre än 25 kilometer till en plats där de kan sätta in en dagskassa på ett bankkonto.
– Det betyder att de som behöver en sådan här lag mest inte kommer att ha någon nytta av den, menar till exempel Erika Hjukström som är näringslivssekreterare i Sorsele.
Nya bankomater
Post- och Telestyrelsen (PTS) ska som tillsynsmyndighet bevaka tillgängligheten och se till att lagen följs.
– Än är det för tidigt att säga något om hur utfallet blir och jag vågar inte uttala mig om hur det ser ut i Västerbotten, men det är riktigt att en liten andel kan få längre avstånd än 25 kilometer, kommenterar Fredrika Hed Rosén som är handläggare vid PTS.
Som privatperson har man alltså ingen rättighet att ha hyfsat nära till kontanttjänster, utan det bedöms med procentandel på nationell nivå.
De sex storbankerna har i ett gemensamt bolag, Bankomat, börjat sätta upp nya kontantautomater. I fjol etablerades 22 nya totalt i Sverige, tre av dem finns nu i Byske, Vännäs och Burträsk. På orter som Norsjö har den gamla automaten bytts ut mot en som också har insättningsfunktion.
– Det här har varit viktigt för oss och nu verkar det fungera bra men det finns ju behov av att kunna banka större summor, säger Beatriz Axelsson, tillväxtchef.
Olika lösningar
De kombinerade automaterna har nämligen en övre gräns som sätts av respektive bank.
Andra kommuner i Västerbotten har löst kontanthanteringen på olika sätt. I till exempel Åsele finns (förutom en vanlig uttagsautomat) ett avtal med Loomis där köpmannaföreningen bidrar med skötsel och städning av serviceboxen. Här går också Länsstyrelsen in med en ekonomisk ersättning under fyra år.
– Vad som händer sedan vet vi inte, konstaterar näringslivschef Calle Birgersson.
I Sorsele är det redan nu oklart hur det egentligen kommer att bli. Kontanttjänsterna har varit bristfälliga och det retar invånarna. Mer om det i klippet.