Brobygget är en väsentlig del i färdigställandet av den Västra länken, ringleden runt Umeå som ska avlasta trafiken i centrala stan. Leden beräknas stå färdig hösten 2021 och än så länge håller tidsplanen för bron, men det är inte helt givet.
– Vi har många medarbetare från baltiska länder och arbetsledare och snickare från Finland, som begränsat hur man kan röra sig över gränsen, säger Magnus Ahlskog på finska bolaget GRK som bygger bron.
Budgeten håller hittills
Även budgeten ser ut att hålla i nuläget enligt Gerhard Barrestål som är Trafikverkets projektledare för brobygget. Omkring 440 miljoner beräknas bron kosta, inklusive två mindre broar och en bit väg.
Vad är den största utmaningen?
– Det blir lanseringen av bron. Det är väldigt långa spann mellan stöden, 109 meter mellan landfästet och första pelaren, sedan 129 meter mellan de mellersta. Själva bron kommer att skjutas ut över älven från södra sidan tills vi kommer till den norra.
Flaggar ändå för förseningar
Trafikverkets projektledare för Västra länken, Per Andersson, flaggar till vk.se att det finns en risk att bygget försenas med upp till åtta månader ifall det blir svårare att få tag i material och personal på grund av coronaläget.
Se i klippet hur långt brobygget kommit.
Nya bron över Umeälven
• Är en del av Västra länken, nya E12, och byggs nära Klabböle utanför Umeå.
• Bron kommer att bli 530 meter lång, vara 18,4 meter bred.
• Det blir tre filer mötesfri väg, två norrut, en söderut, samt en gång och cykelväg 3,5 meter bred.
• Kontraktsumman är på 441,8 miljoner kronor – då ingår den stora bron och en mindre bro över Baggbölevägen, samt en del väg.
Källa: Trafikverket