Den ursprungliga entreprenadkostnaden var 293 miljoner kronor. Utöver detta väntas Trafikverket kräva NCC på mer än 100 miljoner kronor i förseningskostnader.
Hur kravet ska framföras är oklart – att skicka en faktura tycks inte vara något alternativ.
– NCC kräver att fakturor innehåller ett referensnummer, annars studsar de tillbaka. Eftersom vi inte har fått något referensnummer kan vi inte skicka en faktura, säger Tomas Ek, projektledare på Trafikverket.
Är oense om förseningssumman
En del av arbetet som NCC fick bakläxa på har entreprenadfirman accepterat att åtgärda. Bolaget har i övrigt tillbakavisat Trafikverkets påståenden om fuskbygge.
Återstår att se vad NCC kommer att säga om Trafikverkets 100 miljonerskrav.
– Vi har olika syn på hur den summan ska hanteras. Den diskussionen tar vi med Trafikverket, säger Amelie Winberg, presschef på NCC.
Nästa vecka kommer besked om hela sträckan kan öppnas eller ej.