– På längre sikt är en fast förbindelse med bro och tunnlar absolut nödvändig, kvarkentrafiken är flaskhalsen i vår regionala utveckling, säger Umeås kommunalråd Marie-Louise Rönnmark (s) till Västerbottensnytt.
Stödet för bron är starkare på finsk sida än på svensk. På den finska sidan är ja-ledningen statistiskt säkerställd. 46 procent av västerbotningarna säger ja till en bro, 40 procent säger nej. I Österbotten säger 52 procent ja, 34 procent nej. En av österbottningarna som är en varm broanhängare sitter i finska regeringen.
– En alldeles underbar tanke, tänk att vi österbottningar och västerbottningar skulle kunna köra bil eller buss över till varandra, en alldeles enorm tanke, säger Ulla-Maj Wideroos (sfp) Finlands 2:a finansminister till Västerbottensnytts debattprogram Reagera i en bandad intervju som sänds i kväll.
beklagar svagt svenskt intresse
Österbottningen Ulla-Maj Wideroos beklagar också att den svenska regeringens intresse varit svagt när det handlar om samarbetsfrågor mellan Österbotten och Västerbotten.
– Jag tycker att Sverige borde visa större intresse för kvarkentrafiken och samarbetet.
SVT, SR och Yle hade i urvalet 750 personer i Västerbottens län och 750 personer i Svenskösterbotten. I Västerbotten svarade 468 personer och i Österbotten 544 personer. Undersökningen gjordes under oktober månad.
Fakta: kvarkenundersökningen
Opinionsundersökningen genomfördes under oktober månad 2005. 1 500 personer valdes ut. 750 personer i Västerbotten och 750 personer i Österbotten.
I Österbotten svarade 544 personer.
I Västerbotten svarade 468 personer.
Källa: SVT Västerbottensnytt, SR Västerbotten, Radio Vega Österbotten