Skellefteå är den största staden i Sverige som inte har någon persontrafik på järnväg. Samtidigt expanderar staden, kommunen och hela regionen nu kraftigt i samband med många nya industrietableringar som sker i spåren av att en batterifabrik etablerats här.
Därför är järnvägen längs kusten efterlängtad för många ur flera avseenden. Men i det socialdemokratiskt styrda Skellefteå undras det nu över vad en ny moderatledd regering kan innebära för bygget av järnvägen.
– Kommer vi att få det fortsatta stödet i norra Sverige som är nödvändigt? Vi har lagt ner så många timmar på Norrbotniabanan, det har avsatts över 15 miljarder kronor och bygget pågår nu för fullt utanför Umeå, klart att det finns en oro, säger Lorents Burman (S) som är kommunalråd och ordförande i Norrbotniabanegruppen.
M: ”Skrämselpropaganda”
När socialdemokratiske infrastrukturministern Tomas Eneroth förra året fick en fråga om det kan hända saker som innebär att Norrbotniabanan ändå inte fullföljs svarade han så här:
– Ja, det är ju om vi skulle få ett regeringsskifte och Moderaterna tar över regeringsmakten, för det är klart att det är det parti som varit hårdast motståndare till Norrbotniabanan.
Men det här menar moderaterna är skrämselpropaganda från socialdemokraternas sida.
– Jag ser ingen anledning till oro. Vi moderater har sagt att det här projektet ska genomföras och vi är ju heller inte låsta vid att finansiera höghastighetsjärnväg i södra Sverige, kommenterar Andreas Löwenhöök som är oppositionsråd i Skellefteå.
Han menar att de partier som är aktuella för regeringsbildning kommer att vilja bygga Norrbotniabanan. Och Trafikverket planerar för fullt, i veckan hölls öppet hus om dragningen fram till Skellefteå.
Mer om det i klippet.