Tågbolaget har fått hård kritik den senaste tiden, mängder av inställda tåg och bristfällig information till passagerarna hör till huvuddragen. Nu har en grupp pendlare som regelbundet reser till Umeå bestämt sig för att börja anmäla bolaget till Konsumentverket.
Tågkompaniets vd Mats Gustafsson vill inte kommentera anmälningarna innan Konsumentverket eventuellt har kontaktat dem. Men han tycker att situationen är olycklig.
– Det är väl trist at kunderna anser att de är i den situationen att de måste anmäla oss, det är ju tråkigt.
Svårt regelverk
Pendlare pekar bland annat på bristfällig information om ersättning för inställda resor. Mats Gustafsson hänvisar till att informationen finns på bolagets hemsida. Men han håller med om at det kan vara svårt att förstå den juridiska texten. Han menar at det är en avvägning mellan att vara tydlig och att samtidigt vara lätt att förstå.
– Det ska vara entydigt och någon nivå av formalia ska det vara. Men det ska också vara lättillgängligt. Men man måste nästan ha gått två år på juristlinjen bara för att förstå regelverket. Så det finns säkert en del att göra där, konstaterar Mats Gustafsson, vd på Tågkompaniet.