• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Det finns i nuläget ingen tydlig prognos kring tågstoppet mellan Boden och Sunderby sjukhus. – Men det ser ut som att det blir stopp fram till lunch, säger Katarina Wolffram på Trafikverket. Foto: SVT

Norrtåg svarar på kritiken: Därför går inte tågen

Uppdaterad
Publicerad

Norrtåg har stora problem med sina tågavgångar i Västerbotten. Många resenärerna är arga och har hört av sig med frågor om orsakerna till förseningarna. Här svarar Norrtåg på några av frågorna.

Många reagerar på att det varit dålig information kring förseningar och inställda tåg. Vad säger ni om det?

– Där finns stor förbättringspotential hos oss. Det kunderna säger är relevant och riktigt, i vissa lägen har vi utmärkt information och i andra lägen mindre bra. Men det är något vi ständigt jobbar med, säger Maria Cederberg, på Norrtågs pressjour

Tågkrisen

Hur går ni tillväga med trafikinformationen?

– Det vi vet just då informerar vi om, vi ställer ju inte in tåg i onödan. Sen kan de uppstå händelser väldigt sent i processen som gör att man måste ta beslut sent. Men vi kan hålla med om att vi brustit i information i vissa lägen, säger Maria Cederberg.

”Tåg gjorda för pendeltrafik”

Under tisdagen ställdes flera avgångar in efter att tågen fryst sönder.

Hur kan det vara så att tågen mellan Kiruna och Narvik går men tågen här är det problem med?

– Det är en annan typ av tåg som åker mellan Kiruna och Narvik, där är det lokdragna tåg så går. I vårt fall är det tåg som är gjorda för pendeltrafik. Tåg som ska kunna accelerera och stanna snabbt, säger Maria Cederberg.

Varför fungerar det så mycket bättre med tågen för SJ?

– Vi kör bara i Norrland medan SJ kör exempelvis Umeå-Stockholm. Samtidigt har Stockholm en mycket större avisningskapacitet än vad som finns i till exempel Umeå. Eftersom SJ kör i hela landet är det också mycket mindre snö och mindre kallt, säger Maria Cederberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågkrisen

Mer i ämnet