Många reagerar på att det varit dålig information kring förseningar och inställda tåg. Vad säger ni om det?
– Där finns stor förbättringspotential hos oss. Det kunderna säger är relevant och riktigt, i vissa lägen har vi utmärkt information och i andra lägen mindre bra. Men det är något vi ständigt jobbar med, säger Maria Cederberg, på Norrtågs pressjour
Hur går ni tillväga med trafikinformationen?
– Det vi vet just då informerar vi om, vi ställer ju inte in tåg i onödan. Sen kan de uppstå händelser väldigt sent i processen som gör att man måste ta beslut sent. Men vi kan hålla med om att vi brustit i information i vissa lägen, säger Maria Cederberg.
”Tåg gjorda för pendeltrafik”
Under tisdagen ställdes flera avgångar in efter att tågen fryst sönder.
Hur kan det vara så att tågen mellan Kiruna och Narvik går men tågen här är det problem med?
– Det är en annan typ av tåg som åker mellan Kiruna och Narvik, där är det lokdragna tåg så går. I vårt fall är det tåg som är gjorda för pendeltrafik. Tåg som ska kunna accelerera och stanna snabbt, säger Maria Cederberg.
Varför fungerar det så mycket bättre med tågen för SJ?
– Vi kör bara i Norrland medan SJ kör exempelvis Umeå-Stockholm. Samtidigt har Stockholm en mycket större avisningskapacitet än vad som finns i till exempel Umeå. Eftersom SJ kör i hela landet är det också mycket mindre snö och mindre kallt, säger Maria Cederberg.