– Det är ett allt för magert underlag att bara ha tittat på Örnsköldsviks fjärrstyrda torn när man nu ska göra en så stor omställning som det är att fjärrstyra fem större flygplatser.
Tomas Gustafsson är pilot och ordförande i svenska pilotföreningens säkerhetskommitté. Han är stark kritisk till den slutenhet som besluten om införandet av den nya tekniken inneburit.
– Vi hade gärna sett att man hade gjort en längre testperiod och att man hade inkluderat piloterna i en studie- och riskanalys innan man utvecklar det här ytterligare, säger han.
Läs även: Hemliga dokument visar stark kritik som Luftfartsverket vill dölja
Bildöverföring tycker han är ett kritiskt moment.
– Vi är bekymrade när man ersätter flygledare med bildöverföring. Det är en kameramast, kameror och kommunikation. Om de utsätts för sabotage eller av andra orsaker slås ut ser vi inte att det finns någon back up. Då tvingas flygplatsen stänga. Vår bransch präglas av reservplanssystem i alla led; allt från flygplansteknik till flygledning och kommunikation, säger Tomas Gustafsson.
Piloterna tycker att det går för fort
Han pekar vidare på att det med en central också kan göra systemet skört om man där av någon anledning får problem med att bildöverföringar bryts.
– Då vi annars har en plan B vart vi kan gå kan det hända att även den ligger under samma central. Det är ytterligare en aspekt om man lägger flera ägg i samma korg, säger han och fortsätter:
– Detta är en operativ aspekt som inte har ventilerats med piloterna i dag.
Läs också: Fjärrstyrningen kan bli en ren förlustaffär
Han drar parallellen med EU:s flygsäkerhetsmyndighet EASA där alla intressenter är med i arbetet.
– Här i Sverige har man valt att inte inkludera branschen, det är därför vi står på bromsen här nu. Vi tycker att det går för fort.