Man har tidigare trott att det finns stora risker förknippat med bränder i elbilar. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, kom i år med en rapport där man tittat på elektriska fordon och räddningsarbetet.
Där konstateras att en brand i ett litiumjonbatteri innebär större utmaningar vid släckning än en brand i ett konventionellt fordon och att det krävs mycket vatten för att släcka bränderna.
”Inte höga nivåer”
Men i MSB studie har det inte hittats något fall där brandkårspersonal uppvisat förgiftningssymptom efter släckning.
– Den rök som blir från en elbilsbrand innehåller vätefluorider. Det är ett farligt ämne i sig men de koncentrationer som mätts upp som personal och kläder blir kontaminerade av är inte de höga nivåer som man tidigare trott. Vi ser inte att det är något väldigt större risk, säger Jörgen Forslund.
I mars brann nio bilar i en carport på Tomtebo i Umeå. Några av bilarna där var elbilar.
– Det skilde sig inte så mycket förutom att de bilarna brann lite längre än konventionella bilar och de hade ett senare brandförlopp, säger Jörgen Forslund, brandinspektör i Umeå.
Räddningstjänsten: Använder brandfilt
Räddningtjänsten får ofta information från SOS alarm vad det är för drivmedel i bilen som börjat brinna. Men i nuläget arbetar brandmännen på samma sätt vid släckningsarbetet.
– Vi kommer att angripa den som en vanlig konventionell bilbrand. Egentligen är det ingen större skillnad för oss. Vi jobbar som vanligt och släcker med vatten och brandfilt som vi börjat använda, säger Jörgen Forslund.
Inom räddningstjänsten i Sverige följer man utvecklingen med elbilar och jobbar för att förbättra arbetet succesivt.
– Det utvecklas metoder för att släcka bränder i batterier. Det är något vi kommer att ta upp och öva på framöver, Jörgen Forslund.