De schweiziska forskarna simulerade bränder genom att tända eld på ett elbilsbatteri. Experimentet genomfördes i den underjordiska anläggningen VersuchsStollen Hagerbach i Schweiz, som enligt forskarna ger en verklig miljö för bränder i underjordiska garage.
En av slutsatserna efter testerna var att ett bra och toppmodernt ventilationssystem inte bara klarar av att hantera diesel- och bensinbilar utan även batteribränder i elbilar.
Giftigt släckvatten
Däremot leder elfordonsbränder med litiumjonbatterier till nya typer av förorenade utsläpp. Analyser av kyl- och släckvattnet visade att det var mycket förorenat av litium och tungmetallerna kobolt, nickel och mangan.
En risk som lyfts i slutrapporten är att det giftiga släckvattnet kan hamna i avloppsvattnet om man inte hanterar det på ett korrekt sätt.
Resultatet av testerna publicerades 2020.
Se bilder från forskarnas brandexperiment i klippet ovan.
Så genomfördes testerna
I brandexperimentet simulerades bränder i en liten bil med ett fulladdat batteri på 32 kWh.
I de två första scenarierna simulerades en bränder i ett litet underjordiskt garage på 28 x 28 meter yta. Vid det första testet fanns ingen mekanisk ventilation. Vid det andra tillfället användes ett sprinklersystem.
Brandexperimenten gjordes dock i liten skala, så batterimodulen var i själva verket på 4 kWh och garaget mätte 3,5 gånger 3,5 meter.
I det tredje testet simulerades en brand i en tunnel. En 4 kWh batterimodul sattes återigen i brand, men den här gången blåste en fläkt röken in i en 160 meter lång ventilationstunnel.
Brandtesterna finansierades av Swiss Federal Roads Office (FEDRO).
Källa/ Empa