Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se bilder från experimentet när forskare från forskningsinstitutet Empa tände eld på batterimoduler till elbilar. Foto: Empa/ Amstein+ Walthert Progress AG

Forskningsexperiment – se när elbilsbatteriet brinner i ett underjordiskt garage

Uppdaterad
Publicerad

Det hörs en hög smäll och stora mängder svart tjock sot fyller den underjordiska anläggningen. Det är forskare vid forskningsinstitutet Empa i Schweiz som genomför brandexperiment för att undersöka hur farlig en elbilsbrand är.

De schweiziska forskarna simulerade bränder genom att tända eld på ett elbilsbatteri. Experimentet genomfördes i den underjordiska anläggningen VersuchsStollen Hagerbach i Schweiz, som enligt forskarna ger en verklig miljö för bränder i underjordiska garage. 

En av slutsatserna efter testerna var att ett bra och toppmodernt ventilationssystem inte bara klarar av att hantera diesel- och bensinbilar utan även batteribränder i elbilar. 

Giftigt släckvatten

Däremot leder elfordonsbränder med litiumjonbatterier till nya typer av förorenade utsläpp. Analyser av kyl- och släckvattnet visade att det var mycket förorenat av litium och tungmetallerna kobolt, nickel och mangan. 

En risk som lyfts i slutrapporten är att det giftiga släckvattnet kan hamna i avloppsvattnet om man inte hanterar det på ett korrekt sätt.

Resultatet av testerna publicerades 2020.

Se bilder från forskarnas brandexperiment i klippet ovan.

Så genomfördes testerna

I brandexperimentet simulerades bränder i en liten bil med ett fulladdat batteri på 32 kWh.

I de två första scenarierna simulerades en bränder i ett litet underjordiskt garage på 28 x 28 meter yta. Vid det första testet fanns ingen mekanisk ventilation. Vid det andra tillfället användes ett sprinklersystem.

Brandexperimenten gjordes dock i liten skala, så batterimodulen var i själva verket på 4 kWh och garaget mätte 3,5 gånger 3,5 meter.

I det tredje testet simulerades en brand i en tunnel. En 4 kWh batterimodul sattes återigen i brand, men den här gången blåste en fläkt röken in i en 160 meter lång ventilationstunnel.

Brandtesterna finansierades av Swiss Federal Roads Office (FEDRO).

Källa/ Empa

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.