Under februari reste drygt 16 400 passagerare med Wasaline, vilket är en ökning med 14,6 procent från samma period i fjol. Samtidigt ökade fraktvolymerna med 8 procent jämfört med februari året innan.
– Det har varit den bästa februari någonsin på Wasaline, säger Christa Nordlund-Hiltunen, intendent på färjan.
Marknadsföringen bär frukt
Enligt vd Peter Ståhlberg kan man nu se effekterna av hårt marknadsföringsarbete både på den finska och svenska sidan.
– I fjol hade vi en liten dipp, men nu har vi kommit upp till en nivå som är högre än innan pandemin, säger han.
Passagerarna kommer fortfarande främst från närområdet i Finland och Sverige, men det finns också två andra grupper som har ökat i antal.
Tyska turister vill se isarna
En av grupperna är de internationella passagerarna, särskilt tyskarna. De kör upp från södra Finland för att se på isläget på Kvarken och kör sedan ofta vidare ner genom södra Sverige.
– Vi har haft jättemånga tyska grupper, varav många redan har bokat till nästa år också. Så det är en grupp som vi faktiskt har lyckats locka hit, säger Christa Nordlund-Hiltunen.