– Det har kommit in 14 klagomål som handlar om covid-19, berättar Umeå kommuns konsumentrådgivare Ann-Carin Sjölander. Foto: SVT

Flera frågor till konsumentrådgivare om flytten av Brännbollsyran

Publicerad

Umeå kommuns konsumentrådgivare har fått frågor från konsumenter om hurvida de de kan få pengarna tillbaka för sina biljetter nu när Brännbollsyran bytt datum och de inte längre har möjlighet att gå. Ann-Carin Sjölander säger att mycket är oklart i frågan.

Umeå kommuns konsumentrådgivare får många frågor i samband med coronavirusets härjningar i samhället. Många handlar om resor och evenemang, både inom och utanför Sverige.

– Det som händer under covid-19 perioden är ju inte rättsligt prövat så vi vet egentligen inte så mycket ännu. Det är i dag svårt att säga vad som är rätt i enskilda ärenden, säger Ann-Carin Sjölander, konsumentrådgivare vid Umeå kommun.

Undrar över biljetter till Brännbollsyran

Flera har även hört av sig och ställt frågor om Brännbollsyran i Umeå. Det många undrar är, kan man få pengarna tillbaka även om ett evenemang inte är inställt, utan bara flyttat?

– Om man känner sig orättvist behandlad och tycker att man har rätt så måste det ändå prövas. Men är det så att man har gått in i ett avtal då är det dom villkoren som gäller, säger Ann-Carin Sjölander, konsumentrådgivare vid Umeå kommun.

Hör konsumentrådgivaren Ann-Carin Sjölander i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.