Umeå kommuns konsumentrådgivare får många frågor i samband med coronavirusets härjningar i samhället. Många handlar om resor och evenemang, både inom och utanför Sverige.
– Det som händer under covid-19 perioden är ju inte rättsligt prövat så vi vet egentligen inte så mycket ännu. Det är i dag svårt att säga vad som är rätt i enskilda ärenden, säger Ann-Carin Sjölander, konsumentrådgivare vid Umeå kommun.
Undrar över biljetter till Brännbollsyran
Flera har även hört av sig och ställt frågor om Brännbollsyran i Umeå. Det många undrar är, kan man få pengarna tillbaka även om ett evenemang inte är inställt, utan bara flyttat?
– Om man känner sig orättvist behandlad och tycker att man har rätt så måste det ändå prövas. Men är det så att man har gått in i ett avtal då är det dom villkoren som gäller, säger Ann-Carin Sjölander, konsumentrådgivare vid Umeå kommun.
Hör konsumentrådgivaren Ann-Carin Sjölander i klippet ovan.