När Trafikverket tecknade avtal med GRK Sverige om att bygga den nya bron över Umeälven var kontraktssumman 441,8 miljoner kronor.
Trafikverket brukar räknar med att slutsumman kan växa med 15–20 procent innan ett sådant här projektet är slutfört.
– I det här fallet har vi beställt till ett suicidskydd då det finns som krav i våra regelverk numera, vilket det inte fanns vid kontraktstecknandet. Det gör att procenttalet kan bli något högre, uppger projektledaren Gerhard Barrestål.
Slutnotan för bron kunde ha landat på omkring 530 miljoner kronor – om inte bron hade rasat.
Har inte kompenserats fullt ut
Av GRK:s årsredovisningar framgår att försäkringsbolaget If i olika omgångar har betalat ut sammanlagt 301 miljoner kronor. GRK har inte blivit fullt ut kompenserad, den totala kostnaden har varit större än så.
”Olyckan påverkar bolagets resultat negativt”, konstaterar GRK. Vilka summor det handlar om vill Mika Mäenpää inte uppge.
– Men det har kostat företaget mycket pengar, säger han.
Tvingades betala vite
Trafikverket har drabbats av oförutsedda personalkostnader till följd av haveriet men inga andra utgifter.
Myndigheten noterar däremot en oväntad besparing. I kontraktet med GRK fanns en vitesklausul om projektet skulle bli försenat.
– Maximalt vite är tio procent av kontraktssumman och det har vi tagit ut, säger Gerhard Barrestål.
Ett dystert kapitel
Baggbölebron – som den ska heta – har blivit slutbesiktigad och godkänd. En del mindre arbete återstår innan broprojektet är helt färdigt. GRK Sverige har däremot avslutat sin del. Mika Mäenpää konstaterar ett dystert kapitel i företagets historia.
Gjorde ni någon vinst alls på det här brobygget?
– Absolut inte. Det blev nog alla tiders brakförlust.