På nätet har Kappahl tagit bort uppdelningen och sorterar efter storlek men i butikerna hängs kläderna fortfarande efter kön.
– I våra butiker ser vi fortfarande att den största delen av våra kunder vill handla på det sättet. Trenden visar en förflyttning mot mer unisex, om än en långsam förflyttning, säger Charlotte Högberg, kommunikationschef på Kappahl.
Lindex säger att de presenterar kläderna på ett sätt som majoriteten av deras kunder föredrar. Men att det är upp till kunden att välja fritt bland storlekar, passformar, stilar och färger som de har oavsett var plagget hänger.
Hur ser ni på kritiken att man på detta sätt lär barn vad de ska tycka om?
– Vi tycker som sagt att barn själva ska få välja hur de vill klä sig, och vi uppmuntrar alla att bära de plagg och produkter som tilltalar dem mest. Vi är intresserade att följa forskningen inom detta område och vill självklart inte bidra till att cementera färguppdelningen, säger Kristina Hermansson på Lindex kommunikationsavdelning.
Åhléns slutade dela upp barnkläder i pojk- och flickkläder 2016. Istället hängs kläderna numera efter storlek.
– För oss är det en självklarhet att barn har rätt att både välja och uttrycka sig som de vill. Vi tycker att kunderna och deras barn själva ska få välja vad de vill köpa i en miljö som fokuserar på barnets personlighet och lekstil istället för kön, säger Maria Gemzell, affärsområdeschef Mode på Åhléns.