– Det händer nog bara en gång i livet för min del så det känns otroligt inspirerande att få vara med om det här, säger hamnchefen Lars Widelund.
Det blir en av världens modernaste hamnar som också siktar på att bli nästan helt utsläppsfria.
– Vi planerar för att alla traverser, kranar och lastmaskiner ska gå på batterier, säger Lars Widelund.
Större och djupare
Fraktfartygen blir större och och kräver större kajer och djupare hamnar vilket innebär att nästan alla hamnar längs Norrlandskusten satsar på en utbyggnad.
– Uppifrån Kalix till Luleå, Piteå, Skellefteå ,Umeå ,Örnsköldsvik och Gävle vet jag att det byggs ut och det är också en del i transportstrategin att få ut det på sjön där infrastrukturen redan är färdig och inte behöver byggas, säger Lars Widelund.
”Enorm boom”
Bygget av Northvoltfabriken gör att det blir en enorm ökning av containerhantering i hamnen. Fabriken ska stå klar nästa år och det har också gjort att bygget av hamnen har skyndats på och planeras bli klar om cirka fyra år.
– Vi upplever en enorm boom och det känns verkligen som att det är i Skellefteå som allting händer just nu, säger Anna Lundström som är projektledare vid Skellefteå kommun.