Drygt 5 200 av Skellefteå Krafts kunder och nästan 4 300 av Umeå Energis kunder utan ström.
SMHI har utfärdat gul varning för snöfall i kombination med vind längs hela Västerbottens kust.
Båda elbolagen säger att de jobbar så snabbt de kan med att åtgärda problemen, men att de också måste se till att de anställda kan jobba tryggt.
De avvaktar med att flytta på träd och att jobba där det finns risk att flera träd ska falla. Samtidigt ser de på möjligheter att göra omkopplingar där det går.
Umeå Energis presskontakt Olov Hjärtström Baudin säger att de mest troligt inte kommer att kunna lösa problemen tills vinden har mojnat. För en del kunder kan det handla om minst 24 timmar utan ström.
Skellefteå Kraft kan heller inte ge någon prognos än så länge.
– Vi kämpar mot vädrets makter och det är ganska tuffa makter säger, pressekreterare Elin Ala från Skellefteå Kraft.
Har man varit utan ström i tolv timmar kan man ansöka om ersättning från elbolaget. Elbolagen är alltid ersättningsskyldiga i frågor om skador på grund av strömavbrott.
Snöovädret i Västerbotten
Många inställda bussturer i länet
På grund av vädret och väglaget är en lång rad busslinjer inställda i Västerbotten. Under morgonen har det varit värst mellan Sävar-Umeå och Tavelsjö-Umeå och linjerna där har ställts in, enligt Länstrafiken.
- Vi har kontakt med alla företag som kör olika sträckor och de bestämmer om de kan köra eller inte, säger Nina Lundberg, kommunikationsansvarig på Länstrafiken.
För att hålla sig uppdaterad kring kollektivtrafiken uppmanas folk att gå in på tabussen.nu.
Överblick
ludvig • Hur ser det ut med flyg till Umeå?
Hej Ludvig! Flera avgångar har ställts in. Resenärer uppmanas ta kontakt med flygbolaget för att få veta vad som gäller.
Här kan du läsa mer om inställda flygavgångar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/stora-forseningar-i-flygtrafiken-resenarer-i-umea-har-fatt-vanta-timmar
Danne • Man kan ju hoppas att bussarna har ordentliga vinter däck. Och dessutom dubbdäck...Det är rent av ansvarslöst att köra både lastbil och buss om inte man har riktiga vinterdäck...
Hej Danne! Inför årets vinter har busstrafiken i Umeå vidtagit åtgärder för att färre bussar ska ställas in. Du kan läsa mer om det här.
Vi får se om det ger resultat!
Risk för förseningar i Umeås lokaltrafik
Umeås bussar har problem i snöovädret. Ultra skriver att det kan förekomma förseningar och inställda avgångar på linje: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 72, 75, 76, 78, 79, 80, 81.
På Carlshöjd i Umeå har bussarna fastnat vid ändhållplatsen.
Håll dig uppdaterad på tabussen.nu.
M • Det skulle vara klokare om elbolagen hade kapat all träd som ligger nära elstolparna/ledningarna innan snön kom, och inte vänta tills det blir kris så här, riktigt tråkigt, men sådana är vi människor, vi tänker olika, eller tänker jag fel nu?
Hej! Vi skickade din kommentar till elbolagen och så här svarade Umeå Energi:
"Det finns olika typer av elnät som förser Umeåregionen med ström. När det kommer till de största ledningarna på regional nivå har vi breda ledningsgator som gör att träd inte kan falla över ledningarna. När det kommer till lokalnäten går det inte att hålla den bredden, vi skulle då behöva gå från 8 meters bredd på ledningsgatorna till 25 meter. Vi får inte heller ta bort den mängden träd för markägarna och skulle vi göra det skulle vi inte ha resurser att göra något annat. Det är för mycket skog, helt enkelt.Men viktigt att komma ihåg: vi gör fortlöpande inspektioner/ronderingar längs ledningsgatorna och tar kontinuerligt bort träd som vi bedömer är en risk, men det är svårt att hundraprocentigt kunna veta huruvida ett träd är känsligt för byvindar som är så starka som vi upplever nu, eller inte."
Skellefteå Kraft svarar:
"Vi på Skellefteå Kraft jobbar hela sommarhalvåret med att underhålla våra ledningsgator. Så snart vi har besiktat dem och det har upptäckts något problem med ett träd så åker vi ut till platsen och hanterar det. Men för ett sådant här väderläge, när även ett friskt och helt träd kan knäckas av de hårda vindarna i kombination med snö, är det verkligen svårt att försäkra sig mot.
Skellefteå Kraft har 320 mil så kallad luftledning, och vid dem är ledningsgatorna 8 meter breda. Om vi skulle vara helt säkra för att träd inte skulle kunna komma i närheten av en luftledning skulle ledningsgatorna behöva vara 40 meter breda.
Det skulle i slutändan innebära en ökad kostnad för kunderna och en hård smäll mot många skogsägare.
Vi jobbar också en del med att gräva ner våra ledningar för att säkra oss från sådana här situationer. Det innebär dock en högre kostnad, och det tar tid. Det görs inte i en handvändning."