Beredskapsflygplatserna ska säkra att samhällsviktiga flygtransporter kan göras när flygplatserna normalt inte har öppet. Under pandemin fick Skellefteå liksom en lång rad andra flygplatser i landet tillfällig status som beredskapsflygplatser.
Några tillfälliga ska även i fortsättningen vara det föreslår Trafikverket i en utredning – där ingår till exempel Lycksele, men inte Skellefteå.
– Ja, då blir alternativet att alla får åka ambulans härifrån till Umeå eller Luleå, säger flygplatschef Robert Lindberg.
”Handlar om människoliv”
Historiskt har det funnits ett vedertaget system då de flesta flygplatser frivilligt ställt upp för ambulansflyget. Robert Lindberg räknar att Skellefteå flygplats gjort det mer än 500 gånger sedan kommunen tog över driften från Luftfartsverket för 17 år sedan.
– Man öppnar flygplatsen för det handlar om människoliv. Det har andra flygplatser också gjort, säger Robert Lindberg.
Som svar på en remiss på utredningen kommer en skarp uppmaning från kommunstyrelsen att Trafikverket ska tänka om:
”Systemet med frivillighet kan givetvis inte fortsätta i det fall regeringen beslutar att Skellefteå Airport ej skall vara beredskapsflygplats” skriver kommunstyrelsen i sitt yttrande.
– Det är den ambitionsnivå vi landat på som vi tycker kan vara tillräcklig . Det är klart att man kan ha synpunkter på det, säger Katarina Wigler, luftstrateg på enheten strategisk planering vid Trafikverket.
I klippet kan du se vilka flygplatser i norra Sverige som föreslås som beredskapsflygplatser.
Beredskapsflygplatser i Sverige
Ordinarie:
Gällivare
Luleå
Umeå
Sundsvall-Timrå
Åre-Östersund
Stockholm-Arlanda
Visby
Göteborg-Landvetter
Ronneby
Malmö-Sturup
Förslag på Ytterligare efter översyn 2020
Kiruna
Lycksele
Mora
Uppsala-Ärna
Karlstad
Örebro
Skavsta
Linköping-Malmen
Jöndköping
Förslag på ytterligare i utredning
Trollhällta-Vänersborg
Växjö
Kristianstad
Källa Trafikverket