De elever som lämnade årskurs 9 våren 2016 är den första elevkullen som också fick betyg i årskurs 6. Skolverket har följt årskullen som är den första som de har kunnat följa över tid. Nu har man gjort en utvärdering och resultatet visar dystra siffror. Endast hälften av de som hade ej godkända betyg i sexan gick ut nian med fullständigt godkända betyg. Skolverkets utvärdering visar också att underkända eleverna inte fått bättre stöd
I Hörnefors har man i år lyckats bra. en majoritet av de som hade underkänts i sexan, fick minst godkänt i betyget i nian. Men det är utmaningen att hitta rätt stöd åt eleverna fortsätter berättar Karin Thysell, rektor på Hörnefors centralskola.
– Det är det som är utmaningen. Oftast har eleverna haft insatser under hela skoltiden eller senare under skoltiden. Det är ju inte så att ingeting är gjort när eleverna kommer till årskurs 6, det är gjort en hel del. Vår utmaning är att hitta rätt stöd.
”Ibland går vi bet ändå”
Ett av syftena med att införa betyg i årskurs 6 var att elever i behov av stöd skulle upptäckas tidigare och därmed få stöd tidigare. Men utvärderingen visar att det i statistiken inte finns några tydliga tecken på att betyg från årskurs 6 lett till att fler elever får sitt stödbehov uppfyllt.
I Hörnefors har man använt sig av flera varianter för att hitta de elever som har svårigheter, vilket Karin Thysell tror är en av nycklarna till att man lyckats.
– Ibland är det klart, ibland måste vi utvärdera, göra om och tänka nytt och hitta andra ingångar till elevens svårigheter. Det är därför det är bra att vi har många varianter vi kan ta till men ibland går vi bet ändå, så är det ju.