– Örnarna har helt enkelt lärt sig att välja de här habitaten på grund av de tusentals trafikdöda djur som ligger kvar. De här platserna blir attraktiva för örnarna eftersom de inte behöver lägga energi på att jaga, men samtidigt blir det en fälla när de riskerar att bli påkörda, säger Navinder Singh, universitetslektor vid institutionen för vilt, fisk och miljö på SLU i Umeå.
Studien bygger på data från 74 gps-märkta kungsörnar från hela landet som forskarna följt mellan 2010 och 2020.
5,5 gånger högre risk
Forskarstudien, som publicerats i Science of the Total Environment, visar att risken att dö för örnar som väljer att leva längs vägar och järnvägar var 5,5 gånger högre jämfört med dem som levde och sökte mat på andra platser.
– Vi såg också att unga örnar var mer benägna att välja trafikdödade djur som föda. Många av dem hamnar i olyckor och det kan få stora konsekvenser för populationen i framtiden, säger Navinder Singh.
Kombination med blyförgiftning
Samma forskargrupp har tidigare visat att örnar som dött i trafikolyckor har haft högre nivå av bly i levern. Blyet har kommit från ammunition som örnarna fått i sig när det ätit slaktrester. Blyförgiftningen har i sin tur förändrat örnarnas rörelsebeteende och flygkapacitet.
En slutsats är att det krävs flera olika åtgärder för att minska riskerna för örnar att dö i trafikolyckor. En är att plocka bort kadaver från järnvägar och vägar så fort som möjligt. Det pågår även försök att minska viltolyckorna genom att skrämma bort djur från dessa platser.
Statistik från Nationella viltolycksrådet visar att 650 kungsörnar och havsörnar dog i trafiken mellan 2010 och 2023. Utöver det finns det ett stort mörkertal.