SVT Nyheter Västerbotten har tagit del av Trafikverkets interna statistik för djur påkörda av tåget under perioden 2012-2020. Här sticker örnpåkörningarna ut med 618 inrapporterade påkörningar – antagligen fler i verkligheten.
– Statistiken är minimisiffror, det är det minsta det kan vara. Jag tror inte att allt blir rapporterat, säger Anders Sjölund, nationell samordnare för natur- och kulturmiljöfrågor på Trafikverket.
Örnarna har nu lärt sig att söka föda längs järnvägen och när de hittar ett kadaver äter de sig så mätta att de inte hinner flytta sig när tåget kommer.
”Extremt höga siffror”
Vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) i Umeå drivs ett forskningsprojekt om kungsörn. Navinder Singh, docent och professor, är ansvarig för projektet och reagerar starkt på siffrorna från Trafikverket.
– 618 örnar är extremt höga siffror. Det påverkar populationens storlek. Men vi vet inte om det är fler unga eller vuxna fåglar som blir påkörda. Om det är fler vuxna som dör än unga kan populationen krascha fort.
Kadavren längs rälsen ska egentligen forslas bort så fort som möjligt. Beroende på område så ska det ske inom en till tolv timmar.
– Jag kan förstå att det kan ta något dygn ibland, men de ligger ju kvar i veckor och månader, säger ornitologen PO Nilsson som ansvarar för en del av kungsörnsinventeringen i Västerbotten.
”Kedjan har inte fungerat”
Trafikverket är skyldigt att frakta bort kadavren skyndsamt. Anders Sjölund på Trafikverket säger att om kadavren skulle flyttas snabbare så skulle det få ned antalet dödade örnar avsevärt.
– Vi har en hög ambition, men sedan är det en lång väg från den ambitionen till det som sker i verkligheten. Det är många steg som ska fungera.
Utanför Umeå låg kadavren kvar i nästan tre månader?
– Är det så att älgarna legat kvar så länge så har inte kedjan fungerat som det är tänkt, så det får vi titta på. Vi ska se över de här rutinerna igen, vi har inte riktigt fått det att fungera.
När det gäller järnvägen menar han att det främst handlar om att stängsla in och styra djuren till säkra passager för att antalet direkta påkörningar på rälsen ska minska.