Om bara några veckor inleds rekryteringen som ska resultera i 100 nya statliga tjänster i Lycksele. Det är Arbetsförmedlingens nationella service som nu söker lokal i Lycksele för sitt callcenter. Personalen de söker måste vara högskoleutbildade.
– Den sökande ska ha läst på högskola, minst 180 poäng och sen kräver vi två års arbetslivserfarenhet, säger Stefan Popovic som besökte Lycksele inför augustis första rekrytering av platschef. Han är marknadschef för nationell service inom Arbetsförmedlingen centralt.
LÄS MER: 100 nya jobb till Lycksele
För de som söker tjänsterna ska det kännas naturligt att jobba i telefon, på chat och i videosamtal och tjänsterna som blir helt nya i Sverige syftar till att förbättra service för såväl arbetssökande som arbetstagare på distans.
– Jag tror kanske inte alla hundra finns på orten, men det finns säkert flera i grannkommunerna som kan tänkas söka jobben och även hemvändare, tror Popovic.
Vill ha personalen samlad på en plats
Lokalfrågan diskuterades med såväl kommunen som med lokala privata fastighetsägare under onsdagen. I nuläget finns inte någon lokal som rymmer 100 kontorsarbetare. Kommunen har erbjudit ett kontor som rymmer ett 30-tal platser tills vidare.
– Vi vill på sikt ha alla samlade under samma tak, men rekryteringen sker stegvis så vi ser inget bekymmer, säger Stefan Popovic.
LÄS MER: Shekarabi (S): Lycksele har påverkat svensk politik
– De som har förslag på lokaler kommer att återkomma till mig, hittills har vi inte varit runt och tittat på lokaler utan mest uttryckt vad vi behöver, säger Mattias Lundborg, lokalstrateg vid Arbetsförmedlingen.