860 mil per person jämfört med 570 mil – boende i Sorsele kör betydligt längre än en Umeåbo i snitt. Det visar siffror från Trafa som länsstyrelsen sammansatt.
Kommunalrådet Kjell Öjeryd (V) förklarar att många invånare i Sorsele bor utanför centralorten och pendlar långa avstånd till jobbet.
– Kollektivtrafiken fungerar inte för arbetspendling, så det är förståeligt, säger han.
De flesta som SVT frågat anser också att drivmedelspriserna är höga. Jämfört med stadsbor så är boende i landsbygdskommuner mer överens i den frågan, visar en undersökning som SVT gjort med Novus.
– Det är åt helsike för högt. Priset är väl en sak, men det är väl skatterna som är höga i sammanhanget, säger Krister Abrahamsson i Sorsele.
Andra kör lika långt
Men även om en Sorselebo enligt statistiken kört mest av länsborna fyra år i rad, så kör boende i andra länskommuner i princip lika långt. Det är inte uteslutande ett landsbygdsfenomen. Boende i pendlingskommunen Nordmaling kör lika långt som Vilhelminaborna.
– Generellt sett kan man säga att det är personer som bor utanför tätorter som åker mycket bil och speciellt i kommuner som ligger som satelliter till lite större kommuner, säger Maria Börjesson, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Umeå och Skellefteå står för 70 procent av trafiken
Umeåbor sticker ut i statistiken. Här körs överlägset minst mil per person. Förklaringen är inte så enkel som att det går fler bussar.
– En attraktiv kollektivtrafik minskar inte bilresandet. Det är en väldigt svag koppling däremellan. Sedan 2017 har bilresandet i landet ökat 10 procent ungefär. Samtidigt har kollektivtrafikresandet ökat 20-22 procent, säger Maria Börjesson.
Är det ett problem att vi åker mer bil?
– Det beror på vem du frågar. Bilresandet i sig ger ju stora nyttor och möjligheter. Folk kan inte bo utanför tätorterna utan bil egentligen, men själva utsläppen är ju ett problem, säger Maria Börjesson.
Tillsammans körde Västerbottningarna över 181 miljoner mil bil under 2018. Umeå- och Skellefteåbor stod tillsammans för nära 70 procent av trafiken.
Den här frågan är en del av projektet Sverige möts. För att få veta mer kan du antingen svara på frågan eller gå in på Sverige möts hemsida.
Så många mil körde en person i snitt under 2018
Sorsele: 860 mil per invånare
Dorotea: 840 mil
Storuman: 836 mil
Nordmaling: 833 mil
Vilhelmina: 833 mil
Robertsfors: 826 mil
Lycksele: 826 mil
Malå: 822 mil
Åsele: 806 mil
Bjurholm: 800 mil
Norsjö: 787 mil
Vindeln: 781 mil
Vännäs: 753 mil
Skellefteå: 712 mil
Umeå: 570 mil
Uppgifterna om hur långt människor kör i snitt bygger på körsträcka per bil registrerad i en kommun eller län, oavsett var den har kört. Uppgifterna avser även bilar ägda av juridiska personer, registreringskommun inte alltid är samma som stationeringskommun. Statistiken bygger på var bilen var registrerad vid slutet av året.
Källa: Trafikanalys