Det är Visit Umeå som genomförde en undersökning under perioden första februari till 15 mars och har kollat allt som skrevs om Umeå i samband med Rally Sweden.
– Med en så här stor satsning från Umeås sida är det självklart att vi vill undersöka hur stor spridningen blivit medialt. Det är viktigt att få en överskådlig bild men också spännande att se genomslaget som enskilda inlägg har haft, säger Gabriella Hed Vall tf vd Visit Umeå.
Enligt undersökningen har genomslaget varit mest på sociala medier men även hos den traditionella medier.
Den enskilt största internationella källan som nämnde rallyt var brittiska BBC med två nyheter under perioden.
– Kungahuset med sina drygt 500 000 följare var ett av de största konton som postade om rallyt – självklart med koppling till invigningen som förrättades av Prins Carl Philip, berättar Gabriella Hed Vall.
Utdrag ur resultatet av undersökningen
Media nämnde rallyt i minst 76 länder runt om i världen.
1 989 artiklar skrevs i digitala medier med en sammanlagd räckvidd på 89 miljoner läsare
Det gjordes 2 920 omnämnanden i sociala medier med en sammanlagd räckvidd på 55 miljoner läsare.
302 omnämnanden gjordes i svenska tryckta medier och 95 i svensk TV och radio.
Internationellt nämndes rallyt och Umeå totalt i 551 olika källor.
I Asien har rallyt omnämnts i bland annat Kina, Japan, Indonesien och Indien.
Den enskilt största internationella källan som nämnde rallyt var brittiska BBC med två nyheter under perioden.
Kungahuset med sina drygt 500 000 följare var ett av de största konton som postade om rallyt – självklart med koppling till invigningen som förrättades av Prins Carl Philip
Capital FM i Kenya postade både artiklar och Facebook-inlägg från rallyt. På Facebook har kontot cirka 600 000 följare och är med det störst av de konton som postat om rallyt.
Källa: Visit Umeå