Ökningen är precis vad staten haft som mål med de klimatbonuspengar som delats ut till dem som köpt klimatvänliga bilar. Men nu finns en oro för hur elnäten ska klara den ökning av efterfrågan på el som allt fler elbilar innebär.
Math Bollen, professor i elkraftteknik vid Luleå tekniska universitet, har räknat på saken för Skellefteås del.
Om Skellefteås alla 30 000 personbilar skulle bytas ut till laddbara bilar så skulle det vissa dagar innebära 50 procent mer belastning på elnätet i staden. Från 150 MW skulle det alltså läggas på ytterligare 75 MW.
– Det är en signifikant ökning, man kan absolut inte försumma den.
Andra städer kan få problem
Finns det kapacitet för den ökningen?
– Skellefteå har tur att lokalnätet i Skellefteå stad ägs av samma företag som regionnätet. Då kan man göra åtgärder relativt enkelt, men en del andra städer, som Uppsala, Stockholm, Västerås, Malmö, har redan nu kapacitetsbrist, utan att det finns många elbilar. De kan få problem, säger Math Bollen.
Math Bollen säger också att i och med de stora elkrävande etableringarna av batterifabriken Northvolt och Hybrit som tillsammans behöver 17 TWh per år, så kan det bli svajjigt om ännu fler också köper elbilar.
Energiinspektionen föreslår ett antal åtgärder för att styra elkonsumenterna, och regeringen arbetar med frågan.