– Vi tittar tillbaka på en fantastisk säsong då vi också firade 40-årsjubileum. Skidåkningen har en fortsatt stark ställning i Sverige, vilket är glädjande. Den snörika vintern gjorde att de tätortsnära anläggningarna ocksåkunde välkomna många nya skidåkare, säger Titti Rodling, vd för Svenska Skidanläggningars Organisation.
Ökade försäljningen med 16 procent
De svenska skidanläggningarna sålde liftkort för 1,7 miljarder kronor under vintern, en ökning med 16 procent jämfört med förra vintern. Allra bäst gick det för anläggningarna i Gävleborgs och Värmlands län.
Men även i Västerbotten ökade liftkorts-försäljningen. Hemavan/Tärnaby är den största anläggningen i Västerbotten, här ökade liftkortsförsäljningen med 12 procent jämfört med vintern innan.
Förändring i skipass-försäljning i de större skidlänen jämfört med 2016/2017
Gävleborg: +27,2 procent
Värmland: +25,4 procent
Jämtland: +13,6 procent
Västerbotten: +12,4 procent