Björn Nettervik, säkerhetsansvarig på Hector Rail, berättar att när man fraktar timmer så rasar bark ner farligt nära bromsarna. När vagnen sedan bromsar in kan detta sedan antändas av gnistorna.
– Det är tyvärr inget ovanligt när man fraktar timmar. Därför försöker vi alltid att rensa när vi lastar av och på nytt timmer, men det ramlar hela tiden ned skräp på nytt, säger Nettervik.
Uppmanar förarna att utnyttja topografin för att tappa fart
Vad gör ni mer för att förhindra denna typ av olyckor?
– Det vi försöker göra är att tala om för våra förare att använda sig av topografin för att bromsa så lite så möjligt. Det handlar om att till exempel utnyttja uppförsbackar och liknande för att få ned farten.
Enligt Nettervik är det för tidigt att säga om tågbolaget kunnat göra något annat i detta fall för att undvika branden.
– Det är svårt för mig att svara på i nuläget. Det där måste vi utreda och höra föraren beskriva händelseförloppet, säger Nettervik.