Skogen begränsar klimatförändringarna bland annat genom att ta upp växthusgaser, visar forskningen. Men vikten av att spara skog väger än så länge relativt lätt när Trafikverket planlägger nya vägar och järnvägar, även om det ingår i beslutsunderlag genom de klimatkalkyler Trafikverket gör.
När Västra länken skulle dras mellan Klockarbäcken och Umedalen i Umeå valde Trafikverket det alternativ som innebar att vägen breddades. Det gjorde att en stor del av skogen som vätter mot bostadsområdet Umedalen togs ner.
Kvar blev endast en smal skogsridå som sedan visade sig för svag för att ensam stå pall för kraftig vind och stormar. Nyligen fick kommunen hugga ner träden.
– I efterhand kan vi konstatera att det inte blev bra. Vi tar aldrig mer mark i anspråk än vad som behövs för själva vägen och just i detta fall vägde aspekter som trafiksäkerhet och tillgänglighet tyngre än att spara mer skog, säger Anders Sjölund, ekolog och sakkunnig landskap på Trafikverket.
Pågår flera klimatprojekt
Enligt Anders Sjölund går arbetet för att minska vägprojektens klimatpåverkan framåt. Just nu pågår ett projekt där kunskapen om skogens naturvärden ska förbättras.
Det pågår också ett försök i Skåne där slåttrad vegetation i vägområdet ska omvandlas till förnybar energi. Om försöken slår väl ut kan de implementeras i hela landet.
– Det händer mycket nu, 2015 var ett viktigt år för då tog Trafikverket beslut om att ta in landskapsaspekterna mera direkt i planeringen. Det har betytt mycket, säger Anders Sjölund.
Se träden som föll över bostadsområdet och hör hur Trafikverket resonerar i videon ovanför.