Telias presschef telefonintervjuas och stillbild på henne visas på datorskärm

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ett år för att fundera på hur man ska hänga upp en kabel – är det acceptabelt? Och tar kommunen sitt ansvar kring telefonin? Telias presschef Roija Rafii och Sorseles kommunchef Jan Ask svarar i videon. Foto: Berno Jonsson/SVT

Telia om avbrottet och dödsfallet i Ammarnäs: ”En tragisk händelse”

Publicerad

En man i Ammarnäs dog när anhöriga inte kunde larma ambulans. Det tog för lång tid att laga kabelbrottet som hade inträffat, det medger nu Telia och säger att det är högsta prioritet att hänga upp kabeln för att ett liknande kabelbrott inte ska inträffa igen.

– Att vi inte har fått upp den i stolparna sedan förra kabelbrottet i höstas det är naturligtvis inte heller optimalt, säger Roija Rafii, Telias presschef.

Hon säger också att Telia förstår Ammarnäsbornas frustration.

– Vi är inte nöjda med att det tog så lång tid att reparera skadan och nu är det högsta prioritet att få till en hållbar lösning på den här fiberkabeln, säger hon.

”Förväntar oss att det ska fungera”

Ansvariga vid Sorsele kommun säger också att de tycks ha tagit sitt ansvar för det inträffade.

– Vi tillsatte en arbetsgrupp, skickade upp informatörer och gick ut med information på radio när det här inträffade, det var vad vi kunde göra just då, säger kommunchefen Jan Ask och fortsätter:

– Sen är vi kund och Telia är fiberägare och vi förväntar oss att det ska fungera när vi köpt tjänsten. Men vi ska diskutera vidare med Telia hur vi ska få ett hållbart system i Ammarnäs framöver.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.