– Att vi inte har fått upp den i stolparna sedan förra kabelbrottet i höstas det är naturligtvis inte heller optimalt, säger Roija Rafii, Telias presschef.
Hon säger också att Telia förstår Ammarnäsbornas frustration.
– Vi är inte nöjda med att det tog så lång tid att reparera skadan och nu är det högsta prioritet att få till en hållbar lösning på den här fiberkabeln, säger hon.
”Förväntar oss att det ska fungera”
Ansvariga vid Sorsele kommun säger också att de tycks ha tagit sitt ansvar för det inträffade.
– Vi tillsatte en arbetsgrupp, skickade upp informatörer och gick ut med information på radio när det här inträffade, det var vad vi kunde göra just då, säger kommunchefen Jan Ask och fortsätter:
– Sen är vi kund och Telia är fiberägare och vi förväntar oss att det ska fungera när vi köpt tjänsten. Men vi ska diskutera vidare med Telia hur vi ska få ett hållbart system i Ammarnäs framöver.