• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Transportstyrelsens utredare Omar Bagdadi kartlägger omfattningen av både olyckor och andra typer av stopp som de här typen av fordonen är inblandade i. Foto: Privat/SVT

Transportstyrelsen utreder reglerna för lastbilar – vill höja trafiksäkerheten

Uppdaterad
Publicerad

Transportstyrelsen har fått regeringens uppdrag att fram till nästa sommar komma med förslag på åtgärder som kan höja trafiksäkerheten när det gäller korta dragbilar med påhängsvagn, så kallade EU-trailers.

– I uppdraget ingår också att kartlägga omfattningen av både olyckor och andra typer av stopp och hur ofta just de här fordonen är inblandade, säger Omar Bagdadi på Transportstyrelsen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) gick ifjol ut med att han anser att det måste bli ett slut på alla trafiksituationer med lastbilar som står och slirar och fastnar längs vägarna och steg på vägen har tagits.​

Från och med juni 2019 måste alla lastbilar som färdas i Sverige vid vinterväglag ha vinterdäck på alla hjul mellan 1 december och 31 mars.​

Men eftersom det inte hjälper vid vissa typer av fordonskombinationer, så som EU-trailers, har Transportstyrelsen fått uppdraget att utreda hur reglerna kring just de lastbilstyperna kan förändras.​

”Risk att utländska ekipage svartmålas”

Det är en svår utmaning av två skäl.​ Idag finns väldigt lite officiell statistik på alla de vägstopp som orsakar stora problem men inte regelrätta olyckor. Dessutom särskiljer statistiken inte heller mellan olika typer av tunga lastbilar som är inblandade i olyckor.​

– Det finns en risk att utländska ekipage svartmålas i stor utsträckning. Avsaknaden av statistik gör det omöjligt att i dagsläget veta omfattningen av korta dragbilars inblandning i olyckor och andra stillestånd, förklarar Omar Bagdadi är utredare på Transportstyrelsen.

Han är annars försiktig med att inte föregå utredningen.​ Klart är att bristen på statistik komplicerar uppdraget och att det inte är helt enkelt att föreslå regelförändringar i Sverige.​

– Regelverket på det här området är i stor utsträckning internationellt och det kan vara svårt att införa särkrav nationellt, konstaterar Bagdadi.​

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.