Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) gick ifjol ut med att han anser att det måste bli ett slut på alla trafiksituationer med lastbilar som står och slirar och fastnar längs vägarna och steg på vägen har tagits.
Från och med juni 2019 måste alla lastbilar som färdas i Sverige vid vinterväglag ha vinterdäck på alla hjul mellan 1 december och 31 mars.
Men eftersom det inte hjälper vid vissa typer av fordonskombinationer, så som EU-trailers, har Transportstyrelsen fått uppdraget att utreda hur reglerna kring just de lastbilstyperna kan förändras.
”Risk att utländska ekipage svartmålas”
Det är en svår utmaning av två skäl. Idag finns väldigt lite officiell statistik på alla de vägstopp som orsakar stora problem men inte regelrätta olyckor. Dessutom särskiljer statistiken inte heller mellan olika typer av tunga lastbilar som är inblandade i olyckor.
– Det finns en risk att utländska ekipage svartmålas i stor utsträckning. Avsaknaden av statistik gör det omöjligt att i dagsläget veta omfattningen av korta dragbilars inblandning i olyckor och andra stillestånd, förklarar Omar Bagdadi är utredare på Transportstyrelsen.
Han är annars försiktig med att inte föregå utredningen. Klart är att bristen på statistik komplicerar uppdraget och att det inte är helt enkelt att föreslå regelförändringar i Sverige.
– Regelverket på det här området är i stor utsträckning internationellt och det kan vara svårt att införa särkrav nationellt, konstaterar Bagdadi.