• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Det råder delade meningar om förslagen i utredningen – inte minst i norra Sverige. Foto: Marit A Israelsson / SVT

Transportstyrelsen vill skärpa kraven på EU-trailers i vinterväglag

Uppdaterad
Publicerad

I ett försök att komma åt trafikproblemen kring korta dragbilar med påhängsvagn, så kallade EU-trailers, föreslår Transportstyrelsen nu bland annat skärpta krav på drivaxeltryck. Regeringen har skickat ut förslaget på remiss, men åkare är skeptiska till effekten.

Lastbilarna som benämns EU-trailers har uppmärksammats negativt i samband med snöoväder senaste åren. De pekas ut som vanligt förekommande i olyckor och att de blir stående utan att ta sig fram även i svag lutning.

– Lastbilar registrerade i utlandet är inblandade i fler lindriga olyckor om man ser till vad kommunernas räddningstjänster har larmats ut på, säger Omar Bagdadi vid Transportstyrelsen som för regeringens räkning analyserat omfattningen av olyckorna.

Vill skärpa kraven

I slutet av förra året presenterades utredningen som föreslår säkerhetshöjande åtgärder riktade mot just de fordonen.

– En viktig åtgärd är att man säkerställer att dragbilarna med påhängsvagn har tillräckligt tryck på drivande axel, berättar han.

Det handlar om vikten på ekipaget och hur man lastar, men också många fler saker.

– Det är jättebra att de gör utredningar men problemet är att det blir fel när man inte ser vad det är som verkligen gör skillnad. Varför utreda en axelkonfiguration istället för att fråga vad är det för fel på däcken, säger Robin Holmlund som äger Holmlunds åkeri i Skellefteå.

Han fortsätter:

– Dessutom tror man att problemet är löst genom att sätta ett däckkrav med fem millimeter mönsterdjup, men det är ju ingenting.

Omar Bagdadi svarar:

– Självklart är däckens beskaffenhet av avgörande betydelse och det har införts nya vinterdäcksregler som vi ännu inte vet vilken effekt de har och får.

Utredaren: ”Kommer få effekt”

Utredaren förstår att det finns åsikter om förslagen i utredningen inte minst i norra Sverige, men menar att de kommer att få effekt.

– Vi är begränsade i vad vi kan göra eftersom vi inte kan förbjuda eller ha särkrav i Sverige som inte gäller i resten av EU, konstaterar Omar Bagdadi.

Utredningen är nu ute på remiss fram till 1 mars. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är fram tills dess försiktig i sina uttalanden men säger i en skriftlig kommentar till SVT Nyheter att trafiksäkerheten är viktig och att det är därför vinterdäckskravet och utredningen drivits igenom.

– För mig är detta en viktig fråga för att ytterligare stärka trafiksäkerheten på våra vägar, skriver han.

I videon berättar åkaren om vad han menar krävs på vägarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.