Man i hjälm står före tunnelbygget vid Ersmarksberget.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se tågtunnelns start och hör projektledaren berätta hur sprängningsarbetet går till. Foto: Tommy Forsgren/SVT

Tunnelbygget längs Norrbotniabanan igång: ”Första sprängningen är gjord”

Publicerad

Två år senare än planerat, men nu är bygget av tågtunneln genom Ersmarksberget i Umeå igång.

– Vi är otroligt glada att vi är igång och att den första sprängsalvan är gjord, säger Erik Storvall som är projektledare vid Trafikverket.

Det var tänkt att den första sträckan på Norrbotniabanan skulle stå klar under 2024, men den blir klar tidigast 2026. Tunneln genom Ersmarksberget är den enda på sträckan Umeå–Skellefteå.

Projektet har kantats av förseningar, bland annat så har det dragit ut på tiden att få någon entreprenör att bygga tunneln genom Ersmarksberget, efter att den tidigare entreprenören hoppat av.

Norrbotniabanan

Ska spränga 1,6 kilometer tunnel

Upphandlingen blev klar i februari i år och förra veckan började sprängningarna för att, med 6 meter per sprängning, ta sig totalt 1 600 meter genom berget.

– Det var viktigt för oss att komma igång under sommaren eftersom betongen inte härdar i vårt vinterklimat. Nu kommer vi in i berget och kan fortsätta i vinter då vi med hjälp av väggar kan klimatsäkra, säger projektledaren Erik Storvall på Trafikverket.

Arbete dygnet runt – varnar allmänheten

Myndighetens bedömning är att de kommer att klara den tidsplan som är satt, att sträckan Umeå–Dåva kommer stå klar 2026. Arbetet med tunneln genom Ersmarksberget pågår dygnet runt, veckans alla dagar.

– Det är ett högt tempo och vi bygger i ett område som används som rekreationsområde av många. Så jag vill skicka med att om man vistas i närheten så var uppmärksam och respektera byggtrafiken, säger Storvall.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet