Det var tänkt att den första sträckan på Norrbotniabanan skulle stå klar under 2024, men den blir klar tidigast 2026. Tunneln genom Ersmarksberget är den enda på sträckan Umeå–Skellefteå.
Projektet har kantats av förseningar, bland annat så har det dragit ut på tiden att få någon entreprenör att bygga tunneln genom Ersmarksberget, efter att den tidigare entreprenören hoppat av.
Ska spränga 1,6 kilometer tunnel
Upphandlingen blev klar i februari i år och förra veckan började sprängningarna för att, med 6 meter per sprängning, ta sig totalt 1 600 meter genom berget.
– Det var viktigt för oss att komma igång under sommaren eftersom betongen inte härdar i vårt vinterklimat. Nu kommer vi in i berget och kan fortsätta i vinter då vi med hjälp av väggar kan klimatsäkra, säger projektledaren Erik Storvall på Trafikverket.
Arbete dygnet runt – varnar allmänheten
Myndighetens bedömning är att de kommer att klara den tidsplan som är satt, att sträckan Umeå–Dåva kommer stå klar 2026. Arbetet med tunneln genom Ersmarksberget pågår dygnet runt, veckans alla dagar.
– Det är ett högt tempo och vi bygger i ett område som används som rekreationsområde av många. Så jag vill skicka med att om man vistas i närheten så var uppmärksam och respektera byggtrafiken, säger Storvall.