Bild på Norrbotniabanan ovanifrån. Även en bild på Rickard Österbacka i hjälm.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Speciell hantering” – hör Rickard Österbacka, enhetschef på Trafikverket, om det miljöfarliga avfallet som måste hanteras vid bygget av Norrbotniabanan. Foto: Anders Öhlund/SVT

Arbetet med Norrbotniabanan i Sävar börjar i sommar – bilvägar byggs

Publicerad

Redan i sommar kommer arbetet med Norrbotniabanan att börja i Sävar. Man börjar med att bygga bilvägar, för att så småningom börja med rälsbygget. I dagsläget har järnvägsbygget hunnit fram till Dåva utanför Umeå. Hösten 2025 ska godståg mellan Umeå och Dåva kunna rulla.

– Vi hoppas kunna komma igång med att bygga servicevägar, säger Richard Österbacka, enhetschef på Trafikverket, om sommarens arbete.

Under bygget har det uppstått problem med sulfitmassor, jordmassor som måste tas hand om, eller läggas på deponi.

Norrbotniabanan

Innehåller miljöfarligt avfall

– Vi har koll på massorna som innehåller det som idag klassas som miljöfarligt avfall. Vi hade liknande mark efter Botniabanan, men då var det en annan lagstiftning. Det är ännu inte bestämt hur vi slutgiltigt ska hantera massorna, säger Richard Österbacka.

Trafikverkets plan är att järnvägen ska nå Skellefteå till 2030-2031.

I videon hör du om hur arbetet med Norrbottniabanan går.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet