Under 2016 och 2017 nådde flygtrafiken på Umeå flygplats sin topp med 1.060 000 resenärer, och så sent som i augusti förra året fanns långt gångna planer på att bygga ut en övervåning för att möta det ökade trycket. Men nu verkar trenden ha vänt, och i stället minskar flygandet på nästan alla Sveriges flygplatser, enligt siffror från Transportstyrelsen.
Tusentals färre resenärer
Mellan januari och mars 2019 reste runt 18.000 färre flygresenärer till och från Umeå flygplats, jämfört med samma period året innan.
Och det är alltså anledningen till att man idag inte längre aktivt driver frågan om en övervåning på flygplatsen.
– Flygplatsen kommer inte att byggas ut för flygplatsens egen skull. Flygplatsen speglar en region, säger Bengt-Ove Lindgren.
Flygskammen en tänkbar orsak
Vad som ligger bakom det minskande flygandet tror Lindgren beror på bland annat minskade affärsresor, liksom en teknisk utveckling som gör att folk nu väljer att mötas via nätet.
Men den senaste tidens flygdebatt är också något som han tror påverkar människors flygvanor.
– Debatten om flygskam är så otroligt snäv. Man fokuserar på att flyget är en jättestor miljöbov när det rör sig om enstaka procent av Sveriges koldioxidutsläpp, säger Bengt-Ove Lindgren.
Men är det inte bra att resenärerna är miljömedvetna?
– Absolut, man ska inte flyga i onödan. Swedavias uppdrag är inte att maximera flygandet. Men man måste också betänka att om flyget begränsas på grund av felaktiga beslutsgrunder, att det är skam i stället för fakta – då kommer det få andra konsekvenser. Vi uppe i norr måste ha bra kommunikationer.