Luftfartsverket tillsammans med Saab blev först i världen med fjärrstyrd flygledning på flygplatsen i Örnsköldsvik 2015. Där flygleds planen idag på distans från Sundsvall och Luftfartsverket.
Swedavia kollar nu om man kan göra samma sak på fler flygplatser. De fem flygplatser som ingår i studien är Kiruna, Umeå, Östersund, Visby och Malmö. Men flygledarna på Umeå flygplats ställer sig tveksamma.
– Det här är vi kritiska till. Särskilt när man ser på vår trafikmängd och komplexiteten kring det. Vi ansvarar för allt från ambulanshelikoptrar på lasarettet, till fallskärmshoppare och större flygplan. Just den variationen gör att vi tror att effektiviteten blir lidande, säger flygledare Frans Hansson.
”Mer sårbart”
Luftfartsverkets tanke är att flera flygplatser ska kunnas flygledas från en och samma plats. I nuläget är förslaget att bygga en lokal i anslutning till Arlanda flygplats, men en nackdel som Umeås flygledare ser med det, är att det kan bli större problem vid en oförutsedd händelse.
– Samlar man allt blir det också mer sårbart. Vid driftstörningar, brand eller sabotage går ju alla fem flygplatser ner istället för att en gör det. Så det är ju en risk.
Prövat system
Men på Luftfartsverket tror man inte att just det ska bli ett problem.
– Nu är det ju så att flyget har oerhört rigorösa säkerhetsbestämmelser. När vi samlat de uppe i Sundsvall och Örnsköldsvik har prövningen pågått i 2-3 års tid, men det är viktigt att man bygger upp ett tillträdesskydd och liknande saker, säger generaldirektör Olle Sundin på Luftfartsverket.
Flygledarjobb kan försvinna
Det kanske också låter läskigt, med fjärrstyrd flygledning. Men Luftfartsverket försäkrar att det finns backup-system om något skulle gå snett med kamerorna. Tanken är att den digitala tekniken med fjärrstyrda torn ska utvecklas och på sikt säljas vidare utomlands. Så även om flygledarjobben kan komma att försvinna från de lokala tornen kan det här samtidigt innebära nya jobb.
– Styrkan är ju främst för det svenska samhället och för svensk industri, säger generaldirektör Olle Sundin. Det här kan utvecklas till en produkt som man kan exportera och det är en stor styrka.. Det här kan vara en utvecklingsaktivitet för tillgången till nya jobb.
Personalen känner sig ignorerade
En förhoppning Luftfartsverket har är att om möjligt kunna påbörja arbetet med fjärrstyrd flygledning på de här flygplatserna redan 2018, men medarbetarna i flygtornet på Umeås flygplats tycker att allt går lite väl snabbt.
– Det går 110 km/h rakt framåt. En viss fartblindhet kan man nog uppfatta det som. Det känns som att invändningar vi har kan viftas bort med att riktningen är klar och att inget får sinka projektet, säger Frans Hansson.