SLU söker efter 50 stycken fyrhjulingsanvändare som vill delta i studien. Man får till ett reducerat pris köpa ett vältskydd mot att man under ett års tid använder sin fyrhjuling med vältskyddet och sen berättar hur det har varit att ha vältskyddsbågen monterad.
– Är det hindrande med vältskyddsbågen på nåt sätt? Tycker man att det ser fult ut? Vi är intresserade av både negativa och positiva synpunkter, säger Tomas Nordfjell, professor i skogsteknologi vid SLU i Umeå.
Han tror att det på sikt kommer ett lagkrav på vältskydd för fyrhjulingar, men att det kan dröja några år. I dagsläget är det bara i Australien som man inte får köra utan vältskydd.
Hör Tomas Nordfjell förklara mer om syftet med studien och se vältskyddet i videon ovan.
Dödsfall fyrhjulingar
- Årligen omkommer 8-9 personer på fyrhjulingar, de flesta på väg
- 9 av 10 dör i singelolyckor
- 7 av 10 omkom till följd av att fyrhjulingen välte
- 4 av 10 dog till följd av huvudskador men hjälmanvändningen vid dödsolyckorna är låg
- 7 av 10 omkomna förare var alkohol- eller drogpåverkade
Källa: Trafikverket