När Umeå förtätats krävs en snabb minskning av bilanvändningen i centrala Umeå. Om inte det lyckas kommer köerna att öka och på Västra Esplanaden och Tegsbron kan köproblemen förvärras. Detta är en av slutsatserna i Umeå kommuns nya översiktsplan. Kommunen siktar på ökat bussåkande och fler som cyklar eller går för att lösa problemen.
Läs även: Tung trafik i stan har ökat – trots förbud
En snabb tillväxt av befolkningen i centrala Umeå gör att bilköerna kan komma att växa i snabb takt om biltrafiken har samma omfattning som i dag. Det gör att det kommer att bli viktigare att få fler att åka buss, gå eller cykla.
– Vi vill planera för korta resavstånd mellan boende och arbete, säger Isak Brändström, infrastrukturstrateg på Umeå kommun.
Problem kan förvärras i snabb takt
Redan i dag blir det köer under rusningstrafiken, bland annat på gamla E4 genom centrala Umeå. Med ytterligare 10.000 nya bostäder inom Umeå tätort fram till år 2024 räknar man i översiktsplanen med att köproblemen kan förvärras i snabb takt. Tegsbron, Västra Esplanaden och viadukten över järnvägen är tänkbara flaskhalsar. Några möjligheter att bredda gator finns inte i centrala Umeå, därför är det helt nödvändigt att få fler att välja andra transportmedel än bilen.
Umeå kommun väntar på att ringleden runt Umeå blir klar. Före det kan kommunen inte helt själv bestämma över trafiksituationen i centrala stan.
– När kommunen tar över kommer vi att fundera på hur vi tydligare kan prioritera till exempel busstrafik, säger Isak Brändström.
Olika lösningar tas fram
Detta kommer inte att bli en lätt uppgift. Siffror från Trafikanalys visar att biltätheten i Umeå tvärtom har ökat under de senaste åren.
En lösning är fler separerade körfält och utrymme för stomlinjer. Att ge stomlinjer högre prioritet bedöms ge 9 av 10 Umeåbor en bättre kollektivtrafik.