Foto: SVT

Så vill man minska lärarbristen – från distans

Publicerad

Lycksele har tidigare krävt att få en lärarutbildning i kommunen, Skellefteå likaså. Under onsdagen presenterades och diskuterades ett nytt förslag på hur man ska minska lärarbristen – genom distansutbildning.

Distansutbildning av lärare kan vara ett sätt att minska lärarbristen i inlandet. Det hoppas i alla fall Helen Hellman Knutsson, minister för högre utbildning och forskning. Under ett seminarium på Umeå universitet under onsdagen diskuterades lärarbristen i inlandet där en av lösningarna kan vara distansutbildning av lärare.

– Vi tittar på det nu. Bland annat utreds frågan om ersättningarna till universiteten. I dag har universiteten satsat mycket på programutbildningar som sker på campus. Men många vill också göra en omstart i livet och utbilda sig på nytt. Helst på hemorten, förklarade Hellman Knutsson.

LÄS MER: Allt färre chanser till utbildning i inlandet

”Har inte svikit inlandet”

Inlandskommunerna  i Västerbotten har i flera år velat att Umeå Universitet utlokaliserar delar av lärarutbildningen. Universitetet har dock hela tiden bromsat då det handlar om resurser.

– Umeå universitet har inte svikit inlandet, vi erbjuder ju utbildningar. Även om det finns ett avstånd så är det ju bara ett par timmar till Umeå, säger Hans Adolfsson, rektor för Umeå universitet.

Varför gick det att utbilda lärare för 50 år sedan i inlandet men inte i dag?

– Det är en fråga som jag inte kan svara på. Antagligen såg resurserna annorlunda ut på den tiden, säger rektor Adolfsson.

LÄS MER: Drömmarna krossades – blir ingen utbildning i Skellefteå

Ser distansutbildning som növändig

Enligt Lyckseles kommunalråd Lilly Bäcklund (S), som också var på plats, är det högst nödvändigt att få till någon form av distansutbildning.

– Vi måste få en sådan här utbildning snart. Det är en överlevnadsfråga för inlandet, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.