Torsdagens olycka på väg 345 väster om Ramsele, där en personbil frontalkolliderade med en timmerbil, skördade årets tredje dödsoffer i trafiken i Västernorrland. Tidigare i år förolyckades en person som blev påkörd vid Dynäs och en person i samband med en singelolycka vid Huli nära Sundsvall.
Mötesolyckor och tung trafik
Antalet dödsolyckor i trafiken i Västernorrland har ökat de senaste två åren och dödssiffran för 2018 med 16 omkomna är den högsta på tio år. Även i riksstatistiken innebär 2018 ett trendbrott när det gäller antalet döda med 325 förolyckade, som är den högsta siffran på åtta år.
Sett över hela landet har det skett en fördubbling av mötesolyckorna och mc-olyckorna ökar.
- Och vi har betydligt mera tung trafik inblandad, som gör att utfallet ofta blir mycket svåra skador eller dödligt, menar Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.
Om det är slumpmässigt eller en trend kan hon inte säga.
Ovanligt olycksdrabbade månader
Riksstatistiken visar också att november och december varit ovanligt olycksdrabbade månader under 2018 och i Västernorrland tycks trenden hålla i sig med nya olyckor i januari. Eftersom vintermånaderna sticker ut ligger det nära till hands att misstänka att väglaget haft betydelse, men det tror inte Trafikverket.
– De flesta olyckor på vinterväglag sker i oktober och april när den svarta halkan kommer, sen när vi ser snön anpassar vi oss och kör efter det väglag som råder, förklarar Maria Krafft.
Halkolyckor minskar
När det gäller halkolyckor är utvecklingen positiv, dels har bilarna blivit bättre dels får vi snabbt information om väglag så att man kan sätta in rätt åtgärder.
Du menar att vägarna är i bra skick friktionsmässigt och att det inte är det som orsakar olyckorna?
– När vi analyserar olyckorna har helt klart antalet dödsolyckor och svårt skadade när det är halt väglag minskat dramatiskt, säger hon.