E-handelns tillväxt har de senaste åren ökat kraftigt. Fram till år 2025 beräknas antalet fysiska butiker i Sverige, framför allt i glesbygden, att sjunka markant. Det visar en ny rapport som HUI Research har gjort på uppdrag av Svensk Handel. Och inom bara några år beräknas e-handelns tillväxt på allvar börja slå mot tillväxten i de fysiska butikerna.
– E-handeln kommer att ha en försäljningsandel på 30 procent av den totala detaljhandeln och det här kommer både få effekter på antalet butiker och antalet anställda som vi ser kommer att sjunka, säger Andreas Svensson, projektledare för rapporten.
Rapporten presenterar två olika framtida scenarier kring hur e-handeln fram till 2025 kan påverka antalet fysiska butiker i Sverige. I det första och milda scenariot kommer antalet fysiska butiker att sjunka från 46.800 till 41.000 och i det andra scenariot till 36.000 butiker.
Närmare 42 000 jobb kan försvinna
När det kommer till antalet jobb som försvinner är det ännu mer dramatiskt. Från 177.800 anställda till 136.000 anställda, beroende på hur stark e-handelns tillväxt blir.
– Det blir en väldigt tuff uppgift för svenska detaljhandeln att konkurrera. Jag tror att handeln generellt måste börja jobba väldigt mycket mer med upplevelser och ligga nära där konsumenterna bor, säger Andreas Svensson.